Blog


BACK
mrt 21, 2021 |
Wendy

Artikel: Hoe om te gaan met de lockdown

Artikel voor het Dibevo Vakblad door Wendy Govers - van Thiel 

‘Kattentrimmers in de startblokken’ schreef ik bovenaan mijn artikel in het laatste TrimMagazine van 2020, maar toen wist ik natuurlijk nog niet wat ik nu weet. Eind 2020, net voor kerst, kwam het slechte nieuws dat ook de trimsalons dicht moesten. Wat een drama voor ons als trimmers, voor de baasjes van dieren die steeds verder met de handen in haar kwamen zitten. En zeer zeker ook voor de dieren die met hun overvolle wintervachten steeds een beetje meer in de problemen kwamen. Gelukkig zag de overheid dit ook in en besloot op 12 januari om salons toch open te stellen voor dieren waarvan het welzijn in gedrang komt. Maar hoe ga je hier nou mee om?

→ Op het moment dat ik dit schrijf, zitten we net in de eerste verlenging van de lockdown. Hopelijk zit de lockdown er net op bij het publiceren van dit nummer en schrijf ik dit artikel voor niks. Zo niet dan hoop ik dat ik je hiermee kan inspireren in deze rare tijden.

Als vorig jaar ons iets duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat ook wij trimmers een informatieplicht hebben naar onze klanten. Vooral in een jaar waarin fysiek contact uit den boze is, is het belangrijk om je klanten op andere manieren op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld voor het geven van adviezen maar ook zeer zeker voor het informeren over veranderingen in de regelgeving. Al die nieuwe maatregelen zijn voor ondernemers best ingewikkeld. Elke persconferentie is het weer puzzelen wat die toch steeds weer enigszins vage regels voor elk bedrijf betekenen. Laat staan dat de consument dan nog weet waar hij aan toe is. Tel daarbij nog op dat ieder bedrijf deze regels op zijn eigen manier interpreteert.

Zorg er dus voor dat jij je klanten op de hoogte houdt van wat de regels zijn en hoe jij daar mee omgaat. Vergeet daarbij niet te vertellen hoe jij zo coronaproof mogelijk werkt (erg belangrijk omdat sommige klanten anders simpelweg hun afspraak afzeggen of niet maken uit onzekerheid) en wat jij van hen verwacht. Plaats dit in een Facebook- of Instagram- post, stuur het rond via je nieuwsbrief en WhatsApp. Zet alle kanalen tegelijkertijd in. Niet iedereen zit bijvoorbeeld op Facebook en daarbij laat Facebook je berichten enkel zien aan een klein deel van je fans. En beter nog: stuur de mensen met wie je een afspraak hebt staan vlak van tevoren nog even de regels, dan zit het nog vers in hun geheugen en krijg je geen ‘gedoe’ aan de deur.

Welzijn in het gedrang

Op de website van de Rijksoverheid staat:

“Trimsalons zijn gesloten. Net als andere plekken voor dierverzorging die niet nodig is voor de gezondheid of welzijn van uw (huis)dier. Komt het welzijn van uw (huis)dier in gevaar door een te lange vacht? Dan mogen trimsalons wel uw dieren ophalen en na de behandeling weer thuisbrengen.”

Maar wanneer komt het welzijn in gedrang? En wie bepaalt dat dan? Wie, dat is een makkelijke, dat zijn wij: de trimmers. Maar hoe, dat is een lastigere vraag. Vooral ook omdat je via de telefoon moet zien te bepalen of iets een ‘moetje’ is of niet. Je wilt immers niet nog meer verkeer op de been brengen en vragen aan je klanten om het dier ter controle aan te bieden.

Wanneer een noodgeval?

Belangrijk is in ieder geval dat je je klanten bewust maakt van het feit dat je trimsalon niet open is, maar enkel een oplossing mag bieden aan noodgevallen. Wanneer je dit duidelijk vertelt, wil je klant doorgaans wel meewerken. Vraag je klant bijvoorbeeld op de man/vrouw af of het dier kan wachten tot na de lockdown. Zegt een klant meteen ‘ja geen probleem’, plan het dier dan gelijk na de eerstvolgende persconferentie; in de hoop dat we dan onze salons weer open mogen gooien.

Zegt een klant nee, of hoor je twijfel, dan moet je doorvragen. Vraag simpelweg waar het dier last van heeft. En vraag eventueel of de klant je een foto wil sturen. En ja, ik weet het: foto’s zeggen niet alles, maar het feit dat een klant moeite gaat doen en een foto gaat maken, zegt al iets over de ernst.

Neem als laatste in je beslissing ook nog mee wat jij zelf van de situatie denkt. En dan doel ik op wat je al eerder hebt meegemaakt met deze klant of dit dier. Komt deze klant doorgaans erg op tijd, dan weet je dat het nog wel wat langer kan wachten. Hetzelfde geldt als deze klant altijd nogal overdrijft. Weet je daarentegen dat deze klant altijd zegt met maar één klitje te komen, en dat jij vervolgens het hele dier in de klit aantreft, dan weet je dat wachten dus geen optie is.

Ofwel: gebruik je gezonde verstand en doe wat jou goed lijkt. Onthoud daarbij dat wij de unieke mogelijkheid hebben gekregen om dieren in nood te helpen en dat we deze mooie kans niet moeten verpesten, hoe graag je deze klant ook zou helpen.

Geen noodgeval, maar toch helpen

Maar wat nou met die klanten waarvan je weet dat ze altijd tijdig komen zodat hun hond in een mooi modelletje kan, of willen voorkomen dat hun kat niet in de klit raakt? Van deze dieren is het welzijn niet in gedrang en is het dus ook niet mogelijk om een afspraak te laten maken. Maar natuurlijk wil jij deze favoriete klanten, want dat zijn dit zeker, toch helpen. Dat kan ook zeker zonder dat je ze daarvoor fysiek hoeft te ontmoeten.

Zorg ervoor dat je deze topklanten op een andere manier kunt helpen. En dat kan door hen te voorzien van het juiste trimgereedschap voor hun dier. Hiervoor hoef je heus geen webshop te openen. Bel de groothandel, die zijn immers nog wel open, bestel wat borstels en kammen en maak pakketjes voor je klanten. Maak er een fotootje van en bied deze aan via een Facebook-post, mailtje of appje, reken af via een Tikkie en doe ze op de post. Hoe simpel kan het zijn.

Om ervoor te zorgen dat deze materialen op de goede manier gebruikt worden, maak je tekstje met een uitleg. Wellicht voor ieder dier een andere, maar je kunt natuurlijk ook een standaard tekst per soort of model aanbieden. Ben je meer een beelddenker of wellicht creatief aangelegd?

Schrijven is niet verplicht! Je kunt ook een leuke flyer maken waarin je met plaatjes uitlegt wat klanten moeten doen. Stuur deze info mee met het borstelpakketje of schrijf het uit in een blog. Zet daar dan nog even bij dat je de mogelijkheid biedt om vachtverzorgingsmateriaal te bestellen bij je, en dan haal je daar ook nog wat extra inkomsten uit. Wel zo fijn in deze schrale tijd.

Advies via video

Een andere optie in dit digitale tijdperk is dat je advies aanbiedt via video’s. Maak een instructievideo voor je klanten. Zet een statiefje klaar, doe je telefoon erin en neem bijvoorbeeld een videootje op hoe je de oksels en liezen klitvrij houdt. Dit hoeft echt geen superkwaliteit te zijn. Geloof me: je klant is maar wat blij als ze maar kunnen zien hoe jij het doet en jouw stem daarbij te horen met extra uitleg.

Wil je het interactief houden? Dan is het geven van een webinar voor je vaste klanten ook een optie. Stel een Zoom-meeting in, nodig je vaste klanten uit, zorg voor een demo-hond of -kat (of je eigen dier of een dier van een klant dat een spoedgeval is) en leg je klanten via Zoom uit hoe ze bij hun eigen dier kunnen voorkomen dat het een spoedgeval wordt.

Vind je die stap te groot? Bied dan persoonlijk advies aan. Dit kan op eenzelfde manier, alleen geef je dan een Zoom-meeting voor één persoon. Jij maakt de Zoom- afspraak aan, logt in achter je computer en laat je klant een statiefje klaarzetten zodat zij de hond kan filmen en jij kan uitleggen wat ze moet doen. Als dat geen advies op maat meer is, dan weet ik het ook niet meer. En ja, ik weet het: het is tijdrovend, maar tijd hebben we nu in deze lockdown toch over. Bedenk daarbij hoe blij je je klanten maakt, waardoor je fans voor het leven krijgt.

Daarbij ben je zelf ook blij na de lockdown. Want dit dier, dat altijd zo goed in de vacht zit, hoef je niet met tranen in je ogen kaal te scheren, maar kan net als anders weer in een fijn modelletje.

Bedenk ook nog even dat vooral deze laatste optie echt niet voor niets hoeft. Het zal vast niet voor iedere klant weggelegd zijn, maar ik weet zeker dat gemotiveerde klanten je netjes betalen voor je advies en tijd.

Bekijk het originele artikel hier