Blog


BACK
jan 6, 2019 |
Wendy

Cats Only Blog: Mijn goede voornemens…

Bij een nieuw jaar horen nieuwe goede voornemens. Nu ben ik eigenlijk niet zo van de voornemens maar dit jaar moest ook ik eraan geloven. Door de enorme groei van Cats Only en met name het kattenhotel afgelopen jaren ben ik mezelf behoorlijk tegen gekomen. Welnee ben maar niet bang ik heb geen burn-out en sta ook niet op het randje maar even een pas op de plaats, of liever gezegd wat meer voor mezelf zorgen, kan geen kwaad.
 Privé was het simpel, tenminste dat zou het moeten zijn. Dit jaar ga ik:
 
  1. Iedere dag een wandeling maken met Leia (onze hond)
  2. Veel meer tijd besteden aan Chip (mijn paard) 
  3. En ben ik netjes op 1 januari begonnen aan de Vertellis Chapters: ‘Het #1 dagboek om meer uit het leven te halen’ zoals ze het zelf verkopen. 
Daarnaast ben ik eind dit jaar gestart met een coach en hoop ik zelf net zo hard mee te kunnen groeien als dat Cats Only doet. 
 
Want ja, nu komt voor jou het interessante deel. Wat zijn mijn goede voornemens op zakelijk gebied. Het klinkt hard maar hoewel ik van mijn passie mijn werk heb gemaakt blijft het toch werk. En weet je wat blijkt? ‘Je kunt niet 365 dagen per jaar 24/7 werken!’. Klinkt voor de hand liggend he, maar toch heb ik dat de afgelopen 4 jaar geprobeerd. Tegen beter weten in natuurlijk, want als boerendochter weet ik heel goed wat de nadelen zijn van altijd werken. Ik heb dat immers gezien bij ons thuis, al had ons pap toen het ‘geluk’ om alleen met dieren te werken en niet ook nog met de bijbehorende mensen. En hoefde je toen nog niet altijd bereikbaar te zijn.  Al weet ik nog wel hoe stoer het was dat hij al vrij vroeg met een draadloze telefoon, zo’n hele grote grijze met een uitschuifbare antenne, rondliep tussen de koeien. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen, maar dat terzijde. Na 1,5 jaar keihard bouwen aan het kattenhotel langs een baan stortte ik me 2,5 jaar geleden op onze eerste hotelgasten en daar ben in niet meer mee gestopt. Al mijn ‘vrije’ tijd is erin gaan zitten, want met slechts 4 dagen per jaar geen katten in het hotel is er weinig rust te bekennen. Aangezien werken me in het bloed zit ben ik simpelweg vergeten dat er naast werk ook nog andere zaken zijn, daarom mijn privé goede voornemens voor dit jaar. Tijd voor wat Wendy tijd! 
 
Maar nu ben ik weer afgedwaald, want wat hebben mijn klanten er mee van doen dat ik meer Wendy tijd wil? Nou heel veel! Want bij een hotel vol katten en rond de 500 katten op de trimtafel per jaar horen ook een heleboel eigenaren die iets van me willen. Om je een idee te geven er zijn dit jaar een kleine 900 kerstkaarten de deur uit gegaan. Naast dat ik mijn hele ziel en zaligheid leg in het hotel en de bewoners ervan wil ik er ook graag zijn voor hun baasjes, ik wil graag persoonlijk contact en help iedereen waar ik kan. Maar wat blijkt, de klant is koning en ik ben ook maar een mens. Daarom ga ik in 2019 wat ‘strengere’ regels invoeren en wil ik weg blijven van uitzonderingen want zoals een vriend van mij vorig jaar al zei (maar wat ik toen nog niet wilde geloven): ‘Mensen kennen geen grijs, iets kan wel of iets kan niet. Maak je uitzonderingen dan kan alles dus wel.’ 
 

Mijn nieuwe regels: 

  1. Afspraak is afspraak. Klinkt simpel he, het is immers normaal dat als je een kamer boekt in het hotel dat ik er dan eentje voor je kat vrijhoudt. Of wanneer je een trimafspraak met me inplant dat ik op dat tijdstip ook op je sta te wachten. Helaas lijkt dit niet 2 kanten op te werken. Een aantal keer per jaar sta ik voor niets te wachten op een trim,- of hotelklant die simpelweg niet op komt dagen en mij met een lege agenda, hotelkamer en portemonnee achterlaat. In het hotel is het eerste stuk makkelijk opgelost, geen aanbetaling is geen reservering. Maar dan komt het volgende punt; ‘wat nu bij annuleren?’. Nou daar hebben we gelukkig de algemene voorwaarden voor. Deze voorwaarden bevatten ook annuleringsregels (zie artikel 9). Het schijnt echter dat deze voorwaarden soms lastig uitkomen, want ja ik ben ook een mens en snap dat het nogal zuur is wanneer je hotelkosten moet betalen wanneer je je kat niet kunt brengen omdat hij weggelopen, ziek of overleden is of wanneer je je vakantie hebt moeten cancelen. Maar regels zijn regels en voor mij is het zuur als ik omzet misloop om deze rede, ik ben immers verplicht om een kamer te reserveren voor je kat en heb in vele gevallen simpelweg al NEE verkocht tegen andere klanten. Speciaal hiervoor heb ik de annuleringsverzekering in het leven geroepen. Wanneer je deze verzekering afsluit neem ik het financiële risico op me wanneer jij onverhoopt je vakantie moet annuleren. Meer over deze verzekering lees je hier.                                          In de kattentrimsalon zijn deze zaken echter wat lastiger te organiseren. Want ook al zijn er ook algemene voorwaarden  van kracht op de trimsalon en zijn er ook hier annuleringsregels uit ervaring blijkt dat niet opdagende klanten vaak nieuwe klanten zijn die niet meer te bereiken zijn. Een rekening sturen kan maar helaas krijg je dan nul op het rekest. Hoe ik dit op moet gaan lossen in dit jaar is nog niet duidelijk daarom doe ik maar een beroep op je goedheid. Wil je je afspraak annuleren ben dan punt 1 zo netjes om dit te doen, laat me niet voor niets wachten. En doe dit punt 2 72 uur van tevoren zodat jij geen onnodige kosten hoeft te maken en ik nog tijd heb om een andere afspraak in jou plaats te plannen. 
  2. Vaste openingstijden voor het kattenhotel. Halen en brengen kan alleen nog maar tussen 10.00 en 11.00 uur van maandag tot en met zaterdag. De ochtenden zijn voor het hotel, de middagen voor de salon en de avonden, de zaterdagmiddag en de zondag voor Wendy (en Erik). Deze knoop had ik half 2018 al doorgehakt maar door vooruit geplande vakanties kan ik hem nu pas echt doorvoeren. De eerste echte vrije zondagen heb ik inmiddels gehad, heerlijk om te knuffelen en te poetsen in het hotel met mijn pyjama aan.
  3. Geen trimbeurten meer in de avonden en op zaterdag. Enkele uitzonderingen daargelaten die echt niet anders kunnen. Door een extra toeslag op deze ‘onmogelijke’ tijden sta ik net wat relaxter te werken wetende dat we aankomend weekend een keertje samen weg kunnen voor een biertje en een wijntje bij ‘Gij en i’ van dit extraatje.
  4. De avondronde in het hotel wordt vervroegd. Aangezien ik absoluut geen nachtdier ben in tegenstelling tot mijn hotelgasten voelt de avondronde die ik de afgelopen 2,5 jaar consequent heb gedaan, lees: ons laatste rondje door het kattenhotel net voordat wij naar bed gaan, als een verplichting die niet ten goede komt aan mezelf. Daarom is de avondronde vervroegd naar een uur of 8 – half 9. Ben maar niet bang dat ik niet ga als ik denk dat nodig is want dat kan ik niet over mijn hard verkrijgen. Dan slaap ik niet meer. Dat is ook een reden dat het niet per se om 11 uur nog hoeft, ik weet van mezelf dat ik indien nodig midden in de nacht nog een keer ga controleren.
  5. Extra zorg bij de professional. De afgelopen jaren heb ik behoorlijk wat praktische medische kennis opgedaan door zorgenkatjes in het hotel. Echter is het toch telkens weer even schrikken als er een katje gebracht wordt met een puffer: ‘2 keer per dag voor zijn snuitje houden, 5 x laten in en uit ademen en dan komt het helemaal goed’. Of bij Diabetespatiënten die 2 keer per dag op uur en tijd, met 12 uur ertussen, gespoten moeten worden. Zo ook deze kerstvakantie. Ik maakte een foutje om voor 2 weken een suikerkatje aan te nemen waardoor ik er wel heel veel aan moest trekken om onze kerstavond, 1e kerstdag, 2e kerstdag, jaarwisseling en alle dagen daartussenin goed te plannen. Niet handig dus! In beide situaties zijn er verschillende oorzaken voor een probleem. Ten eerste medische kennis, ja ik weet veel maar ben geen dierenarts. En ten tweede tijd. Ik doe namelijk vrijwel alles in mijn eentje en dan is vooral op uur en tijd echt een dingetje. Beide zaken zijn echter wel in huis bij kattenzorghotel Dikketje Dap. Daarom stuur ik deze zorgenkatjes met alle liefde en plezier door naar dit hotel, in een dierenartsenkliniek in Eindhoven, waar ook ieder katje een eigen hotelkamer toegewezen krijgt, een frisse neus kan halen en 24 uur per dag medische zorg krijgt door een topteam. Katjes met kleine zorgen, zoals een pilletje hier en daar, zijn nog wel gewoon welkom.
  6. Weg met negatieve energie. Dat klinkt zweverig he, vooral uit mijn mond, maar ik meen het wel. Ik doe mijn best voor alles en iedereen maar kan nu eenmaal niet alles oplossen. Helaas proberen klanten met enige regelmaat van hun probleem het mijne te maken. En ik trek me dat ten zeerste aan. Hier wil ik graag van af, dus sorry als ik wat botter of strenger overkom. Ik leef nog steeds met je mee maar ga er in het nieuwe jaar wat zakelijker mee om. Om deze reden ook laat ik negatieve geldzaken, denk aan wanbetalers, want ja ook deze heb ik helaas, dit jaar over aan mij VA (Virtual Assistent) Lindsay.
  7. Vrije tijd is vrije tijd. Zei zij terwijl zij op haar vrije vrijdagavond toch nog op verzoek een fotootje doorstuurde naar de baasjes van een hotelgast (schaam). Deze mobiele tijd zorgt er namelijk voor dat privé en zakelijk niet gescheiden te houden zijn waardoor ik 24/7 overgeleverd ben aan wat klanten in mijn hoofd stoppen. Want terwijl ik GTST kijk op de bank zie ik echt jullie appjes wel binnen komen. En ook wanneer ik mezelf voorneem om niets te doen met een appje wat ik binnen zie komen terwijl ik mijn wekker instel in bed zit dit appje toch in mijn hoofd en ben ik indirect aan het werk. Ik heb mezelf eind 2018 al een heel eind opnieuw opgevoed door berichtjes op zaterdagmiddag en zondag te negeren. Maar om ook op de gewone avonden mijn telefoon te negeren kost nog wat extra oefening. Zo ook voor jullie, want daar waar ik eerst vrijwel altijd meteen reageerde kan het nu ineens duren tot de volgende ochtend, of misschien wel tot maandagochtend als je zaterdagavond mailt, belt, messengert, pb-t, smst of appt. Ik zeg niet dat ik helemaal niets meer stuur in mijn vrije tijd, dat heb je als je van je passie je werk maakt, maar pin me er niet meer op vast. 
Nou dat waren ze wel mijn ‘nieuwe voornemens’ ik ben benieuwd of ik me eraan kan houden. Maar we gaan ervoor want ik ben ervan overtuigd dat dit is wat ik nodig heb om Cats Only nog jaren met veel plezier vol te houden. Want hoe kort wij ook open zijn wij zijn nu al onmisbaar, als ik mijn klanten mag geloven. Om ervoor te zorgen dat ik toch even misbaar kan zijn in het kattenhotel krijg ik hulp van een paar super lieve meiden. Wij hebben dit jaar afscheid genomen van Hellen, die zelfstandig aan het trimmen is gegaan, maar het hotelteam is naast weekend /vakantiehulp Anne Wil uitgebreid met Laura die ons team met enige regelmaat komt versterken. Het kan dus een keer voorkomen dat je mij niet treft omdat ik even niet bezig ben in mijn bedrijf maar aan mijn bedrijf, of misschien wel gewoon met vrije tijd voor mezelf, maar wees niet bang deze meiden hebben net zoveel hart voor de zaak dan ikzelf en zullen er alles aan doen om de vakantie van je kat tot een topvakantie te maken.
 

En nu met een net goedgekeurde bouwvergunning op zak op weg naar een topjaar waarin:

  • de bouw van ons nieuwe huis naast het kattenhotel start, wij willen namelijk ook graag vloerverwarming, dubbel glas en isolatie net zoals de katten in ons hotel.
  • Ik vele katten mogen helpen op de trimtafel.
  • ik vele eigenaren kunnen leren hoe zij de vacht van hun kat in topconditie kunnen houden, door middel van ons boek: ‘Een klitvrije kat, zo doe je dat!’, vachtadvies op maat of een workshop in de salon.
  • en we hopelijk nog meer kamers verhuren in het hotel in het laagseizoen (lees: de winter) waardoor het aannemen van een vaste kracht die de ‘ongemakkelijke’ tijden zoals beschreven in punt 2 voor haar, of zijn, rekening kan nemen in zicht komt!

Eind goed al goed en de allerbeste wensen!

Groetjes Wendy